Uw zoon of dochter zit dit jaar in groep 5C bij juf Kim (ma, di) en juf Kari (wo, do, vrij).
Hieronder leest u de informatie over belangrijke zaken voor dit schooljaar.
Gym
Wij hebben gym op maandag van 8.30 uur tot 9.10 uur en op vrijdag van 14.00 uur tot 14.45 uur van meester Jesse. Hij is vakleerkracht Lichamelijke Opvoeding. Denkt u aan het wassen van de gymkleding die op school hangt?
Extra ondersteuning
Juf Annemiek verzorgt op dinsdag en woensdag de lessen voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben buiten de groep (Mini-Kite/ Kite en Aviador groep). Via Remedial Teaching (R.T.) krijgt uw kind indien nodig extra ondersteuning bij de leerstof die hij/zij nog lastig vindt. Indien uw kind voor één van beide in aanmerking komt, wordt u daarvan op de hoogte gebracht. De intern begeleider van de middenbouw is juf Wendy waar u terecht kan met hulpvragen.
Communicatie
We starten ook dit schooljaar met het kennismakingsgesprek, waardoor we direct met u over uw kind in gesprek zijn. Gedurende het schooljaar staan er 2 rapportgesprekken gepland in november (facultatief) en maart (verplicht), waarin we de voortgang van uw zoon of dochter bespreken. Bij het derde rapport kunt u ook, mocht u dat wensen, een afspraak maken. Indien u vragen heeft kunt u ons mailen of persoonlijk aanspreken, het liefst na schooltijd. Een afspraak maken kan altijd.
Tweewekelijks ontvangt u de nieuwsbrief op donderdag via Social Schools. Op onze website kunt u deze nieuwsbrief en andere interessante informatie ook lezen. Ook dit jaar hebben we kindvrije dagen. In de jaarkalender (schoolgids) vindt u alle activiteiten die voor de hele school van toepassing zijn en daarin staan ook alle vrije dagen vermeld.
Ouderhulplijst
In het begin van het schooljaar komt er een lijst bij de klas te hangen met activiteiten waarbij wij uw hulp goed kunnen gebruiken. Wilt u helpen? Schrijf u dan in op deze lijst.
Luizenouders
In iedere klas hebben we luizenouders. Na iedere vakantie worden de kinderen gecontroleerd. Wanneer er kinderen met luizen zijn, worden ouders gebeld en houden wij ons aan ons luizenprotocol (zie protocol op de website).
Schrijfmateriaal
In groep 5 schrijven de kinderen met de rollerpen van Heutink. Deze pen hebben zij vorig schooljaar in groep 4 via school ontvangen. Deze pen wordt gevuld met kleine inkt vullingen. De kleine vullingen worden door school verstrekt (niet de vullingen voor de Lamy vulpen, welke nog wel te koop zijn voor €1,40) Mocht de pen van uw kind kapot of kwijtgeraakt zijn, dan kunt u via school een nieuwe kopen voor €4,-. Wanneer kinderen het prettig vinden mogen ze ook met een vulpen schrijven. (Ook voor €5,00 te koop op school.).
Luizencapes
Bij ons op school zijn de luizencapes verplicht. U kunt deze aanschaffen voor €10,00 bij juf Esther Verburg.
Fruitdagen
Op dinsdag en donderdag eten de kinderen groente of fruit als tussendoortje. Natuurlijk mag u op de andere dagen ook groente en fruit meegeven.
Werkwijze in de klas
Wij vinden het belangrijk dat kinderen taakgericht en zelfstandig kunnen werken. Dit leren we de kinderen door gebruik te maken van het GIP-model.GIP staat voor Groeps- en Individueel gericht Pedagogisch en Didactisch handelen. Het is een didactisch handelingsmodel dat zelfstandig werken bevordert. Kinderen kunnen op hun eigen niveau werken, alleen of in groepjes, en instructie krijgen als ze het nodig hebben. Er is een instructietafel voor kinderen die instructie nodig hebben. Alle kinderen hebben een GIP-blokje met rode en groene stip en een vraagteken. De rode stip betekent dat kinderen stil en zelfstandig aan het werk zijn. Bij een groene stip mogen zij zachtjes vragen stellen aan elkaar of overleggen. Kinderen met een vraag voor de leerkracht leggen een vraagteken op de tafel en werken dan verder totdat de leerkracht komt om te helpen.
Gynzy
In groep 5 maken de kinderen de verwerkingsopdrachten van spelling, rekenen en woordenschat op de iPad. Zij maken gebruik van de oefensoftware van Gynzy.
Nadat uw kind een instructie van de leerkracht heeft ontvangen kan uw zoon/dochter zelfstandig aan de slag. De leerkracht kan direct zien waar uw kind mee bezig is en hoe dit gaat. Ook kan de leerkracht exact zien welke fouten een kind maakt, zodat de leerkracht kan besluiten om even bij te sturen. Het analyseren van de vaardigheden van de kinderen is gemakkelijk en overzichtelijk geworden voor de leerkracht. Binnen de software staat het niveau van de leerling centraal. Ook geeft Gynzy het kind inzicht in de eigen voortgang en kan hij/zij sterren verdienen met het aantal opgaven dat hij/zij goed maakt. Voor meer informatie kunt u kijken op www.gynzyipads.com
Dagtaak
We vinden het belangrijk om kinderen goed te leren plannen en hun werk in te delen. In groep 5 werken we met een dagtaak. De kinderen hebben een aantal taken die ze op die dag uitvoeren. Op de dag krijgen de kinderen een bepaalde tijd om aan deze dagtaak te werken. Ze hebben dan ook de keuze met welk onderdeel ze beginnen. Aan het eind van de dag moet het werk af zijn en wordt het ingeleverd. Er zijn ook een aantal taken die de kinderen aan het eind van de week af moeten hebben, zo leren de kinderen ook vooruit te plannen.
Coöperatieve werkvormen
Naast zelfstandig werken vinden wij het ook erg belangrijk dat kinderen goed leren samenwerken. Coöperatieve werkvormen zetten we in de klas in om tegemoet te komen aan ieders talent. Tijdens verschillende vakken bieden we kinderen structuren aan op basis van de volgende kenmerken:
·Gelijke deelname: ieder kind moet een even grote, evenredige bijdrage leveren aan de taak.
·Individuele verantwoordelijkheid: ieder draagt zijn steentje bij. Aan het eind van de opdracht kan elk willekeurig lid van de groep de gevraagde uitleg geven of aangesproken worden op zijn deel van de taak.
·Positieve wederzijdse afhankelijkheid: de opdracht kan niet(goed) uitgevoerd worden als niet iedereen zijn bijdrage levert.
·Simultane actie: alle kinderen zijn tegelijkertijd bezig. Iedereen komt aan bod.
De Leerstof
Alle methodes waaruit de kinderen les krijgen staan beschreven in de schoolgids.
Huiswerk
Het geven van huiswerk heeft o.a. tot doel:
·Kinderen laten wennen aan het leren of maken van huiswerk
·Het vergroten van de zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid
·Kinderen leren omgaan met een agenda
·Kinderen leren een planning te maken
Wij kennen twee soorten huiswerk:
1. Incidenteel huiswerk (groepen 4 t/m 8)
Wordt door de leerkracht mee naar huis gegeven aan een bepaalde leerling, die tijdelijk extra oefening nodig heeft of werk niet af heeft. Wanneer een kind incidenteel huiswerk mee krijgt, wordt dit verteld aan de ouders.
2. Structureel huiswerk (groepen 6, 7 en 8)
Wordt gegeven in de groepen 6, 7 en 8. De leerkrachten zullen zoveel mogelijk vasthouden aan onderstaande afspraken; er kunnen echter om verschillende redenen kleine wijzigingen plaatsvinden.
In groep 5 wordt er incidenteel huiswerk mee gegeven. Te denken valt hierbij aan:
·Bloon
·Oefenbladen voor spelling
·Boekenbeurt: 1 x per jaar, volgens afgesproken schema in de klas (intekenlijsten)
·Spreekbeurt: 1 x per jaar, volgens afgesproken schema in de klas (intekenlijsten)
·Topografie
Uiteraard kunt u met uw vragen bij de leerkracht terecht.
We gaan er met elkaar een heel gezellig en leerzaam jaar van maken!